کاتالوگ چيست؟
نوشته شده توسط : sara

طراحی کاتالوگ چيست؟

طراحی کاتالوگ به مجموعه گردآوري شده از محصولات يا خدمات ارائه شده توسط يک شرکت يا يک موسسه با ريز‌ترين اطلاعات مورد نياز براي فروشنده يا واسطه آن کالا يا خدمات گفته مي‌شود.

در واقع طراحی کاتالوگ ها براي اشخاصي که رابط ميان توليد کننده و مصرف کننده مي‌باشند، تهيه مي‌گردد. اين اشخاص خريداران عمده يا کساني هستند که نقش مثلا فروشنده يا مغازه دار، نقش واسطه ميان ارائه دهنده خدمات و گيرنده خدمات مانند مثلا شرکت‌هاي مخابراتي و… را بازي مي‌کنند. کاتالوگ‌ها براي معرفي کالا يا خدمات به اين اشخاص يا موسسات، تهيه مي‌گردند و حاوي اطلاعاتي هستند که تنها به درد آن‌ها مي‌خورد و اين اطلاعات لازم نيست براي مصرف کننده معني و مفهومي داشته باشد.

اگر شما توليد کننده يک محصول آرايشي و بهداشتي هستيد، طراحی کاتالوگ شما براي داروخانه‌ها، مغازه دار‌ها و يا واسطه‌هاي پخش اين محصولات تهيه و طراحي مي‌گردد و حاوي اطلاعاتي در مورد محصولات شما به صورت کلي يا جزئي است. مثلا کاتالوگ شما مي‌تواند شامل کليه توليداتتان از قبيل صابون، شامپو، کرم و… باشد که آن‌ها نيز به نوبه خود ريز‌تر شده و شامل انواع شامپو و انواع کرم باشد، يا مي‌توانيد طراحی کاتالوگ داگانه‌هاي براي هر کدام از محصولات خود مثلا مجموعه شامپو‌ها يا کرم‌ها، تهيه کنيد. چيزي که مهم است اطلاعات داخل اين کاتالوگ هاست. اين اطلاعات شامل قيمت محصول، سايز محصول (احيانا اگر مهم باشد) تعداد محصول در يک کارتن، اندازه کارتن، قيمت کل کارتن (حاوي n عدد محصول)، تعداد رنگ از هر محصول در کارتن (اگر مهم باشد) و… پر واضح است که اين اطلاعات براي فروشنده يا واسطه تهيه شده است و به مصرف کننده مربوط نمي‌شود.

طراحی کاتالوگ و چاپ کاتالوگ‌ها معمولا گران‌تر است و به تعداد مورد نياز چاپ مي‌گردند. چاپ آن‌ها محدود است و براي تعداد خريداران و عرضه کنندگان عمده‌اي که شرکت شما با آن‌ها کار مي‌کنند، تهيه و چاپ مي‌گردند. گرم کاغذ آن‌ها معمولا بالاي ۲۰۰ است و از کاغذهاي کلفت در طراحي و چاپ آن‌ها استفاده مي‌شود. اندازه و سايز و تعداد برگ‌هاي آن نيز بسته به نياز شما و سليقه‌تان متفاوت مي‌باشد و از الگوي خاصي تبعيت نمي‌کنند.

از ويژگي‌هاي طراحی کاتالوگ مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:

۱. قابل حمل بودن و مطالعه آن در زمان فراغت.

۲. خلاصه گويي و پرهيز از هر نوع افراط در توضيح بيش از اندازه موارد درج شده درطراحی کاتالوگ.

۳. ارتباط برقرار کردن بدون واسطه با مخاطب.

۴. ترکيب تصوير با متن در جهت شناخت بيشتر مخاطب.

۵. با توجه به فرصت مناسب مخاطب جهت مطالعه کاتالوگ، انتخاب دقيق و سنجيده را براي مخاطب مهيا مي‌کند.

۶. کاتالوگ‌ها به جهت انتقال اطلاعات و موارد ذکر شده در بالا نسبت به پوس‌تر و تراکت فرا‌تر و سنجيده‌تر عمل مي‌کند.

هدف از طراحی کاتالوگ:

- دادن آگاهي‌هاي لازم و ضروري به مخاطب، که ضمن معرفي کالا و خدمات، نقش و هدف تبليغ هم دارد که باعث تصميم گيري مي‌شود.

- اثر تبليغاتي و تاثير کاتالوگ و بروشور بسيار است و در انتخاب و تغيير سليقه مخاطب نقش بسيار دارد.

طراحی کاتالوگ ها حاوي اطلاعاتي از قبيل اندازه، رنگ، وزن، قيمت، شيوه نگهداري و ويژگي‌هاي مورد نياز مخاطبان است و جواب سوالهاي مخاطبان را مي‌دهد.

قطع کاتالوگ:

قطع کاتالوگ مثل بروشور و کتاب متنوع است و براي سهولت مخاطبان در انتخاب کالا و خدمات برخي ساده، برخي لوکس است و بايد به نحوي طراحي شود که سريع اطلاعات لازم را در اختيار مخاطب قرار دهد. 





:: برچسب‌ها: طراحی کاتالوگ ,
:: بازدید از این مطلب : 1099
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 ارديبهشت 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: